HGC282/2018
ID intern unic:  374911
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 282
din  04.04.2018
cu privire la modificarea și completarea anexei nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 786 din 4 octombrie 2017
Publicat : 06.04.2018 în Monitorul Oficial Nr. 113-120     art Nr : 322
    În temeiul art. 17 alin. (11), (12), (31), (6) și (7) și art. 33 alin. (11) din Legea cetăţeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediție specială din 9 decembrie 2005), cu modificările și completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului nr. 786 din 4 octombrie 2017 „Cu privire la dobîndirea cetățeniei prin investiție” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2017, nr. 356-359, art. 892) se modifică și se completează după cum urmează:
    1) punctul 1 se completează cu subpunctul 5) cu următorul cuprins:
    „5) obiectivele și condițiile de atribuire a contractului de prestare a serviciilor publice de elaborare, implementare și promovare internațională a Programului de dobîndire a cetățeniei prin investiție pentru Guvernul Republicii Moldova (în continuare – Program), precum și cerințele generale privind selectarea companiei prestatoare de servicii publice, conform anexei la prezentul Regulament.”;
    2) se completează cu punctul 51 cu următorul cuprins:
    „51. Verificarea bunei reputații economice și financiare și evaluarea riscului în privința ordinii și securității publice a cetățeanului străin și apatridului este efectuată de o companie selectată și contractată de Comisie în temeiul prezentei hotărîri de Guvern și în condițiile stabilite de regulamentele aprobate de Comisie.”;
    3) se completează cu punctul 71 cu următorul cuprins:
    „71. Cerințele punctelor 6 și 7 se aplică în privința membrilor familiei cetățeanului și apatridului a căror vîrstă este de cel puțin 16 ani și se află la întreținerea acestuia.”;
    4) la punctul 9, după textul „o companie acreditată,” se introduce textul „prin intermediul sistemului informațional de aplicare în scopul dobîndirii cetățeniei Republicii Moldova prin participare la Program sau direct la secretariatul Comisiei,”;
    5) la  punctul 20:
    subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
    „1) examinează și decide în privința întrunirii de către cetățeanul străin sau apatrid a bunei reputații economice și financiare și/sau a prezentării de riscuri pentru ordinea publică și securitatea statului, în baza concluziilor companiei prevăzute la punctul 51, precum și a concluziilor Centrului Național Anticorupție, Ministerului Afacerilor Interne și Serviciului de Informații și Securitate”;
    se completează cu subpunctele  9) și 10) cu următorul cuprins:
    „9) stabilește procedura de desfășurare a concursului de selectare a unei companii în vederea atribuirii contractului de prestare a serviciilor publice de elaborare, implementare și promovare internațională a Programului, inclusiv aprobă caietul de sarcini și proiectul contractului, desfășoară concursul, determină compania cîștigătoare și monitorizează executarea de către aceasta a obligațiilor contractuale;
    10) selectează și contractează sistemul informațional de aplicare în scopul dobîndirii cetățeniei Republicii Moldova prin participare la Program și sistemul informațional de verificare a bunei reputații economice și financiare și evaluarea riscului în privința ordinii și securității publice.”;
    6) punctul 21 se completează cu subpunctul 6) cu următorul cuprins:
    „6) semnează contractul cu compania de verificare a bunei reputații economice și financiare a cetățeanului străin și apatridului și de evaluare a riscului în privința ordinii și securității publice, contractul de prestare a serviciilor publice de elaborare, implementare și promovare internațională a Programului, precum și oricare alte contracte necesare pentru executarea prezentului Regulament și a regulamentelor aprobate de Comisie.”;
    7) se completează cu anexa la Regulament cu următorul cuprins:

„Anexă
la Regulamentul cu privire
la dobîndirea cetățeniei prin investiție

Obiectivele și condițiile de atribuire a contractului
de prestare
a serviciilor publice de elaborare, implementare
și promovare
internațională a Programului de dobîndire a cetățeniei
prin
investiție pentru Guvernul Republicii Moldova, precum și
cerințele generale privind selectarea companiei
prestatoare de
servicii publice

    1. Obiectivul general de atribuire a contractului de prestare a serviciilor publice de elaborare, implementare și promovare internațională a Programului de dobîndire a cetățeniei prin investiție pentru Guvernul Republicii Moldova (în continuare – contract) este asigurarea implementării cu succes a mecanismului de dobîndire a cetățeniei prin participare la Programul de dobîndire a cetățeniei prin investiție pentru Guvernul Republicii Moldova (în continuare – Program).
    2. Scopul contractului constă în consolidarea percepției globale a Republicii Moldova, promovarea la nivel internațional a măsurilor de atragere a investițiilor străine directe și imediate prin contribuția financiară necesară în cadrul Programului, precum și a competitivității internaționale a Republicii Moldova.
    3. Guvernul, prin intermediul Comisiei, intenționează să angajeze în acest scop o companie prestatoare de servicii (în continuare – Companie), calificată și cu experiență dovedită în domeniu, care corespunde criteriilor de eligibilitate stabilite, pe o perioadă de pînă la 5 ani, cu posibilitatea de a prelungi acest termen pentru o perioadă suplimentară de pînă la 3 ani.
    4. Compania va fi abilitată să presteze serviciile publice în conformitate cu contractul (care va avea un termen de acțiune după cum este stabilit în punctul 3) pe care Comisia îl va negocia și îl va semna cu ofertantul cîștigător în numele Guvernului.
    5. Guvernul, prin intermediul Comisiei, va mandata Compania să elaboreze, să implementeze și să promoveze la nivel internațional Programul, și anume, dar fără a se limita la următoarele:
    1) să acorde Guvernului servicii de consultanță, de analiză a legislației, a conjuncturii și avantajelor Republicii Moldova în comparație cu alte state care acordă cetățenie în schimbul investiției, inclusiv a valorii minime a contribuțiilor, taxelor și comisioanelor ce urmează a fi percepute și mărimea acestora;
    2) să asigure elaborarea unui Program funcțional, structura și mecanismul de aplicare a Programului, procesele tehnice și modificările legislative necesare, inclusiv un plan detaliat și cuprinzător de opțiuni, procedurile și formele de aplicare, cerințele specifice și detaliate pentru fiecare opțiune, listele de verificare care detaliază lucrarea propusă, cu stabilirea termenelor concrete de realizare;
    3) să propună soluții pentru asigurarea implementării cu succes a Programului, inclusiv furnizarea către Comisie a listelor de verificare care detaliază lucrarea propusă, planurile de acțiune, cu stabilirea termenelor concrete de realizare; 
    4) să exercite în numele Guvernului funcția de promovare a Programului la nivel internațional, inclusiv furnizarea către Comisie a unui plan global de marketing în scopul asigurării unui număr suficient de aplicanți, al poziționării și promovării pe plan internațional a Republicii Moldova;
    5) să elaboreze pentru Guvern o strategie de creare a unui brand de țară în vederea creșterii nivelului de percepție a Republicii Moldova la nivel global;
    6) să ofere un program de implementare, ghidare și instruire în scopul creării unei unități funcționale de implementare a Programului;
    7) să ofere instruire secretariatului și membrilor Comisiei;
    8) să realizeze alte sarcini de suport solicitate acesteia ad-hoc de către Comisie.
    6. Pentru a asigura gestionarea coerentă a elaborării, implementării și administrării Programului, precum și a plasării internaționale și promovării acestuia la cele mai înalte standarde posibile, Guvernul, prin intermediul Comisiei, va acorda Companiei exclusivitate în ceea ce privește serviciile prevăzute în contract pe perioada derulării acestuia, cu eventuale prelungiri ale contractului în baza indicatorilor de performanță.
    7. Implementarea legală și administrativă a Programului trebuie să asigure că cetățenia va fi acordată numai candidaților la Program care îndeplinesc în întregime cele mai bune standarde internaționale de diligență. Deși atragerea investițiilor străine directe substanțiale este un obiectiv major în cadrul Programului, Compania trebuie să aibă grijă ca să păstreze reputația Republicii Moldova prin aplicarea, în orice perioadă de timp, a unui cadru de lucru bine dezvoltat, a unei reglementări și linii directoare bine definite pentru toți aplicanții.
    8. Compania va suporta riscul economic, costurile și cheltuielile inițiale și continue aferente proiectării tehnice, implementării, activității consultative, acordării instruirilor, precum și promovării internaționale a Programului. Guvernul nu va finanța din mijloace publice Compania pentru serviciile prestate. Costurile și cheltuielile Companiei vor fi achitate/acoperite de către solicitanții cetățeniei prin investiții printr-un comision, în mărimea și modalitatea stabilită în contract.
    9. Procedura de atribuire a contractului și selectarea Companiei se realizează prin concurs public, în modul stabilit de Comisie. În cazul depunerii în cadrul procedurii de atribuire doar a unei singure oferte eligibile, Comisia va fi în drept să negocieze și să semneze contractul cu Compania care a depus oferta. 
    10. În calitate de participanți la concurs pot fi persoanele juridice de drept privat, rezidente ale Republicii Moldova și/sau ale unui stat cu care Republica Moldova are semnate acorduri de colaborare comercială economică și/sau privind promovarea și protejarea investițiilor cu experiență în implementarea Programului. Participanții pot acționa nemijlocit sau prin intermediul reprezentanților mandatați în ordinea stabilită.
    11. Participanții la concurs sînt în drept să se asocieze în scopul depunerii unei oferte comune, fără a fi obligați să își legalizeze asocierea din punct de vedere juridic. Angajamentul privind asocierea va fi prezentat în formă scrisă la momentul depunerii ofertei. În cazul în care oferta comună este declarată cîștigătoare, asocierea urmează a fi legalizată, în modul stabilit, pînă la semnarea contractului.
    12. Comisia are dreptul de a accepta sau de a respinge orice ofertă și/sau de a anula întreaga procedură de atribuire și de a respinge toate ofertele. Comisia are dreptul de a anunța un nou concurs în orice moment pe parcursul întregului proces pînă la semnarea unui contract.
    13. Criteriile generale de eligibilitate și evaluare a participanților la concursul de atribuire a contractului sînt următoarele:
    1) competență și experiență de cel puțin 5 ani în furnizarea de consultanță și/sau servicii în programele de cetățenie prin investiție inclusiv, dar fără a se limita la elaborarea, configurarea, implementarea, funcționarea și promovarea internațională a unor astfel de programe, evidențiate printr-un portofoliu de proiecte similare Programului la care ofertantul a prestat servicii pe parcursul ultimilor 5 ani guvernelor de la care a primit mandate;
    2) capacitatea financiară care ar garanta îndeplinirea cu succes a responsabilităților stabilite în contract;
    3) profilul organizațional, calificările personalului;
    4) planul de management;
    5) perioada de pregătire și inițiere a Programului;
    6) serviciile propuse de ofertant;
    7) comisioane/remunerațiile percepute de Companie;
    8) cifrele de prognoză pentru investițiile din cadrul Programului;
    9) deținerea și punerea gratuită la dispoziția Comisiei a unui sistem informațional de aplicare în scopul dobîndirii cetățeniei Republicii Moldova prin participare la Program și a unui sistem informațional de verificare a bunei reputații economice și financiare și evaluarea riscului în privința ordinii și securității publice.
    14. Acțiunile ce țin de elaborarea și inițierea punerii în aplicare a Programului se finalizează de Companie nu mai tîrziu de 3 luni după semnarea contractului.
    15. Compania va păstra înregistrări complete care să reflecte executarea totală a contractului și, la cerere, le va pune la dispoziție spre examinare Comisiei. Rapoartele, de asemenea, se vor prezenta periodic Comisiei într-un format acceptat de aceasta.
    16. Compania va păstra la sediul său documentele originale referitoare la îndeplinirea obligațiilor stabilite în contract, inclusiv un sistem de înregistrări de birou, registre adecvate de control și conturi, toate rapoartele solicitate și orice informații și înregistrări suplimentare solicitate în mod rezonabil de Comisie.
    17. Comisia, independent sau în comun cu alte autorități publice interesate, este în drept să efectueze controlul executării obligațiilor contractuale asumate de Companie.”

    PRIM-MINISTRU                                                         Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei
    și infrastructurii                                                               Chiril Gaburici
    Ministrul finanţelor                                                         Octavian Armaşu

    Nr. 282. Chişinău, 4 aprilie 2018.